CO JE EKOŠKOLA?
Ekoškola (Eco-Schools) je mezinárodní program v rámci kterého žáci:
zakládají celoškolní pracovní tým
poznávají a učí se o environmentálních tématech
usilují o minimalizaci a třídění odpadů, úspory energie či vody a zlepšení životního prostředí školy a jejího okolí
vytvářejí vlastní Ekokodex
analyzují současnou situaci na škole v uvedených oblastech, navrhují zlepšení, která se snaží posléze naplnit
KDO JE V PROJEKTU ZAPOJEN?
Program je určen pro celou školu, vede ke spolupráci žáků, učitelů, vedení školy i místní komunity
JAK PROBÍHÁ PROJEKT?
Postup práce je určen 7 kroky, které školu a její Ekotým provedou programem a zaručí naplnění kriterií pro získání mezinárodního ocenění.
Program Ekoškola neprobíhá pouze v České Republice, ale také v dalších 55 zemích světa a celosvětově se ho účastní přes 44.500 škol. Jeho mezinárodním koordinátorem je nezisková organizace FEE (Foundation for Environmental Education).
JAKÁ JSOU TÉMATA EKOŠKOLY?
ZÁKLADNÍ TÉMATA
Energie - žáci zjišťují spotřebu tepelné i elektrické energie ve škole, vytváří cedulky k vypínačům, učí se správně větrat a "tlačí" školu k nákupu energeticky úsporných spotřebičů.
Odpady - v tématu odpady žáci zjišťují, jak se na škole třídí, pořádají osvětové kampaně a často vytváří a vyvěšují grafické průvodce ke košům na tříděný odpad ve škole.
Prostředí školy - zlepšování vnitřního i vnějšího prostředí školy provádí žáci různými způsoby. Jedním z nich je například výzdoba školních chodeb vlastními návrhy, zvýšení počtu kytek ve škole, vytváření odpočinkových místností a venkovních učeben včetně pocitových chodníků atd.
Voda - v tématu voda žáci vytváří cedulky upozorňující na šetření vodou z kohoutků či správné splachování na toaletách. Sledují, jaké čisticí prostředky se využívají v rámci školy a hledají řešení, jak to zlepšit.
ROZŠÍŘENÁ TÉMATA
Doprava
Šetrný spotřebitel
Klimatické změny
Biodiverzita
CO JE CÍLEM PROGRAMU?
Žáci snižují ekologický dopad školy a svého jednání na životní prostředí a zlepšují prostředí ve škole i jejím okolí.
Sensitivita
Žáci mají pozitivní vztah k prostředí školy a jejímu okolí a chtějí je měnit, aby bylo příjemné a ekologické.
Zákonitosti
Žáci porozumí tomu, jak jejich činnost ve škole (např. zacházení s vodou, energií, odpady) ovlivňuje přirozené procesy v životním prostředí.
Problémy a konflikty
Žáci identifikují environmentální problémy v oblastech energie, vody, odpadů, prostředí školy, dopravy a spotřebitelství, které se projevují ve škole a jejím okolí. Analyzují příčiny, důsledky těchto problémů a konflikty vznikající při řešení.
Žáci jsou přesvědčeni o tom, že má smysl tyto problémy řešit, že je mohou ovlivnit a, že se mohou do jejich řešení zapojit.
Výzkumné dovednosti
Žáci zkoumají efektivitu navrhovaných a realizovaných opatření k ekologizaci provozu školy.
Akční strategie
Žáci analyzují stav školy ve stanovených oblastech, plánují zlepšení současného stavu, navrhují opatření, která realizují, monitorují a vyhodnocují jejich fungování a dopad. Svým každodenním chováním přispívají k naplňování těchto opatření.
Žáci informují o výsledcích této práce celou školu a šíří informace navenek (do obce apod.). Prezentací svých úspěchů motivují a inspirují ostatní (rodiče, veřejnost).
Kooperativní dovednosti
Žáci partnersky spolupracují v týmu s ostatními žáky a dospělými ve škole a v obci.